-
Nou informe que recull la manca de participació i accés als mecanismes de recuperació econòmica per part de la ciutadania
-
Aquestes preocupacions es posen de manifest per l’experiència directa de vuit organitzacions de la societat civil (entre elles l’ODG) que han anat supervisant els fons de recuperació i els resultats d’una enquesta a més de 170 ciutadans de la UE de vint-i-un Estats membres.
En els darrers anys, s’ha proporcionat una quantitat extraordinària de finançament i inversió de la UE a través del pressupost comunitari, el paquet de fons de recuperació NextGenerationEU de 806.000 milions d’euros i, més recentment, de 20.000 milions d’euros addicionals de noves subvencions del REPowerEU.
El Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR) representa la part més gran d’aquest paquet de recuperació global. El MRR, un nou instrument dissenyat per estimular la recuperació econòmica després de la pandèmia de la COVID-19, també és el primer mecanisme de finançament en el marc del pla del Pacte Verd Europeu del 2019 per convertir Europa en el primer continent neutre des del punt de vista climàtic. El MRR impulsa noves inversions i reformes per augmentar la resiliència i abordar millor els reptes a llarg termini, com ara el canvi climàtic, la pèrdua de biodiversitat i l’escassetat de recursos.
Així mateix, l’InvestEU, un programa finançat principalment a través del Banc Europeu d’Inversions (BEI) que pretén generar 372.000 milions d’euros en inversions, té les infraestructures verdes com una de les seves principals prioritats i serveix com a instrument clau per al finançament del Pacte Verd Europeu.
Manca de transparència i democràcia en la gestió dels fons
No obstant això, malgrat la gran quantitat de diners públics que s’han atorgat o s’atorgaran aviat, les decisions sobre com i on invertir aquests recursos valuosos s’han pres, cada vegada més, a porta tancada, sense la implicació de la ciutadania i d’altres agents fonamentals.
La participació pública és un requisit previ essencial per a una recuperació verda i transformadora. Així doncs, l’èxit d’aquesta recuperació depèn del grau de participació i inclusió.
En participar i implicar-se, la ciutadania ajuda a identificar i adequar les inversions a les necessitats reals de les seves societats i economies. També garanteix una millor distribució de la propietat i una implementació més eficient.
Malgrat això, la ciutadania ha quedat en gran part exclosa tant en el disseny com en l’execució dels plans de recuperació, amb inversions que no han cobert les seves necessitats. No garantir una implicació pública adequada només servirà per augmentar les desigualtats actuals i erosionar encara més la democràcia europea, a més de limitar el potencial del fons a l’hora d’assolir els objectius ecològics.
Dos anys després que el Reglament entrés en vigor oficialment el febrer de 2021, i ara que s’acosta la meitat del termini per al pagament dels fons de recuperació, s’ha avançat poc cap a l’objectiu de la Comissió Europea de recuperar-se de la COVID-19 i assolir la resiliència econòmica a llarg termini.
Ambició climàtica insuficient
Tot i que el programa InvestEU és una important font potencial de finançament per al Pacte Verd Europeu, han sorgit dubtes sobre la seva idoneïtat. La nostra anàlisi mostra que el seu principal soci executor, el BEI, no exclou de manera rotunda el finançament dels combustibles fòssils a través de les empreses i els inversors amb els quals treballa, i també hi ha el risc que financi principalment empreses que poden finançar projectes ecològics per elles mateixes, per la qual cosa no ofereix un valor afegit clar en termes d’augmentar prou el finançament climàtic.
A més, el programa InvestEU no té punts d’entrada perquè els ciutadans puguin participar de manera significativa en el procés de presa de decisions per decidir quines inversions s’han de finançar.
El paquet REPowerEU, que és la resposta de la UE a la invasió russa d’Ucraïna per accelerar l’abandonament dels combustibles fòssils russos, també planteja nous reptes i oportunitats. S’han proporcionat recursos addicionals per finançar aquest canvi, però perquè siguin eficaços és crucial una consulta pública oberta.
NOTA: Aquest informe forma part del projecte Citizens’ Observatory for Green Deal Financing, finançat per la Unió Europea. Tanmateix, les perspectives i opinions expressades són exclusives dels autors i autores i no reflecteixen necessàriament les de la UE o de l’Agència Executiva Cultura i Educació d’Europa (EACEA). Ni la UE ni l’EACEA se’n responsabilitzen.