ODG

Conferència “Decreixement de l’aviació”


i altres activitats de la xarxa StayGrounded (Queda’t a terra) a Barcelona

Conferència sobre com reduir els fluxos d’aviació el 12 i 14 de juliol a Barcelona.
Acció contra la turistització i l’expansió de l’aeroport del Prat-Girona a Barcelona el 14 de juliol.
Iniciativa ciutadana europea per posar fi a l’exempció fiscal del querosè.

La conferència “Decreixement de l’aviació” reunirà el proper 12 de juliol a Barcelona un centenar de persones procedents de l’activisme, la ciència, els col·lectius i ONGs de diferents llocs d’Europa i de tot el món, amb l’objectiu de discutir estratègies que permetin el decreixement en la aviació. La trobada es farà sense fer servir vols ja que les persones participants viatjaran a la conferència per terra, mentre que les que es troben més lluny participaran via on-line.

Convidem a les i els periodistes a participar en la conferència i registrar-se prèviament.
Per a més informació podeu accedir al llistat de persones expertes a l’annex i el següent enllaç: https://stay-grounded.org/conferencia-stay-grounded/

Els problemes del turisme massiu a Barcelona podrien empitjorar: l’expansió planificada de l’aeroport Prat-Girona

La conferència obrirà l’espai per visibilitzar i connectar els problemes que comporta la turistització en ciutats com Barcelona amb les demandes de decreixement de l’aviació.  Barcelona és la quarta ciutat europea més visitada, la primera destinació dels creuers pel Mediterrani i el setè aeroport més gran d’Europa.  La indústria del turisme i el seu model de producció generen impactes i problemàtiques molt greus pels habitants i el medi ambient. Males condicions de treball; expulsió de veïnes i veïns dels seus barris per la transformació de les seves cases en allotjaments turístics i augment dels preus de lloguer;  xarxes de mobilitat col·lapsades i inaccessibles; alts nivells de soroll i contaminació de l’aire; generació de residus i abús dels recursos naturals que comprometen la salut de les persones i el medi ambient, d’entre altres.

En aquest context, el Ministeri de Foment d’Espanya i AENA, empresa estatal que gestiona els aeroports, planegen l’expansió de l’aeroport de Barcelona per arribar a acollir 70 milions de passatgers l’any (25 milions de passatgers més que el 2018). Un projecte que inclourà l’aeroport de Girona-Costa Brava. El 14 de juliol, els activistes dibuixaran una línia vermella per mostrar els límits al creixement de l’aviació i el turisme. Per a més informació.

Conflictes i moviments de justícia ambiental relacionats amb l’aviació a nivell mundial

El projecte EnvJustice de l’Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals de la Universitat Autònoma de Barcelona (ICTA-UAB) i la Xarxa Stay Grounded mostren en aquest mapa 50 conflictes socio-ambientals relacionats amb l’expansió o creació de nous aeroports o aerotrópolis (aeroports envoltats de zones industrials i comercials). La majoria de les causes d’aquests conflictes són per extensió d’infraestructures per a l’aviació, “justificades” a través de discursos de desenvolupament, creixement turístic i econòmic o millora de la seguretat (p.ex: nous aeroports militars). Com a conseqüència trobem desallotjaments forçosos, pèrdua de terres, destrucció d’ecosistemes, greus danys a la salut de les persones i la natura causats per la contaminació i el soroll. És per això que aquestes injustícies estan sent denunciades i protestades per moviments de justícia ambiental. Diverses estratègies de mobilització han provocat grans i petites victòries: frenar, suspendre o re-ubicar aquests projectes d’infraestructures, incrementar les compensacions o disminuir els efectes negatius sobre les comunitats més afectades. Els resultats d’aquesta investigació seran presentats el divendres 12 a la conferència.

Xarxa StayGrounded (Queda’t en terra)

A nivell de polítiques públiques, els impactes negatius de l’aviació en la crisi climàtica estant tenint cada vegada més repercussió. No obstant això, el problema és que cap de les estratègies que s’han implementat suposadament tenen per objectiu reduir el canvi climàtic qüestiona el creixement constant del sector de l’aviació, cosa que suposa un augment constant del sector de l’aviació. En canvi, es centren en mostrar que en el futur volar podria, en el futur, convertir-se en “clima neutre” (Balanç zero de carboni) a través de les millores de les tecnologies, l’ús de biocombustibles i mecanismes de compensació. La Xarxa StayGrounded, en el document que marca el seu posicionament, deixa clar que aquestes solucions són falses. L’estudi The Illusion of Green Flying“ (“El mıratge del vol verd”) assenyala els diferents problemes i errades de l’estratègia de rentat verd del sector de l’aviació.

Per aquest motiu a la conferència es parlarà de la viabilitat i els beneficis de les mesures concretes per reduir l’aviació, com posar els límits dels vols nacionals o de curta distància; fer canvis institucionals de les polítiques de viatge; reduir la infraestructura aeroportuària; fomentar alternatives al transport en avió; decreixement turístic i impostos sobr el querosè.

La Xarxa internacional StayGrounded és una xarxa global per contrarestar l’aviació i treballa per un sistema de transport just i sostenible. Està format per més de 120 organitzacions i grups de tot el món.

Iniciativa civil europea para gravar el querosé

Un informe filtrat de la Comissió Europea va revelar que gravar amb impostos el querosè de l’aviació venut a Europa reduiria les emissions de l’aviació en un 11% (16,4 milions de tones de CO2) i no tindria un impacte net en les ocupació o l’economia, alhora que recaptaria gairebé 27.000 milions d’euros en ingressos cada any. Recentment es va llançar una nova Iniciativa Ciutadana Europea (ECI) que necessita recol·lectar 1 milió de signatures en un any. La iniciativa iniciada per un grup d’estudiants està recolzada per StayGrounded. Els representants també seran presents a la conferència.

Barcelona

A la ciutat de Barcelona està creixent una lluita comuna, on moviments locals i globals per la justícia ambiental i social s’estan coordinant per fer front a aquesta nova amenaça que catalitzaria encara més la turistització, el soroll, la contaminació a la ciutat de Barcelona i l’escalfament global. Des de l’organització d’aquesta trobada, s’està enfortint el teixit de resistència en contra el nou projecte d’expansió de l’aeroport Prat-Girona, conformats per la xarxa internacional StayGrounded, els moviments locals i de l’Estat espanyol en contra de la turistització i per la justícia climàtica, plataformes pel dret a l’habitatge, organitzacions per la justícia global i un urbanisme feminista i grups d’afectats per l’actual aeroport del Prat.

Convoquen:

Contingut relacionat

Projecte Castor, una indemnització blindada?

emma

Megaprojectes Imposats i Innecessaris

uzero

Jornades “Llaurant Barcelona”. 3 i 4 octubre, Barcelona

uzero