L’expansió del vehicle elèctric representa una nova ampliació de la frontera extractiva? Hi ha suficients recursos per electrificar tot el transport mundial? Com pot l’administració pública, contribuir a reduir els riscos de vulneracions de drets en la cadena de subministrament?
Arreu, el vehicle elèctric ha fet un boom com a mesura de descarbonització del transport. Tanmateix, bona part de les matèries primeres necessàries en la seva fabricació, especialment per a les bateries, causen greus impactes socioambientals a les zones d’extracció, en la majoria dels casos a països del Sud global.
Medicus Mundi Mediterrània publica l’informe “Minerals crítics en conflicte i alternatives per la justícia global des de la compra pública: el cas del vehicle elèctric“, elaborat per en Raúl Velasco-Fernández, investigador de l’Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals (ICTA) i l’Alfons Pérez López, investigador en energia i clima de l’ODG, en què es desgranen els problemes potencials de l’expansió del vehicle elèctric i es busquen maneres de minimitzar-los des de les administracions públiques.