Informe ODG: La Ruta del Tomàquet. Eines de reflexió cap a una nova cultura del consum urbà


Descarregar arxiu   

La Ruta del Tomàquet. Eines de reflexió cap a una nova cultura del consum urbà és el nou informe de l’ODG, en colaboració amb GRAIN i la Revista “Soberanía Alimentaria, Biodiversidad y Culturas”, en relació a les profundes contradiccions entre l’actual sistema agroalimentari global i el camí cap a la Sobirania Alimentària. Seguint l’exemple del tomàquet, un producte emblemàtic per l’horta catalana, revela com les importacions des d’Holanda, en plena temporada alta (estiu) tenen per conseqüència la caiguda de la producció catalana. Reflexiona també sobre un espai clau en la producció i el consum a Catalunya, Mercabarna, considerant així mateix els impactes socials i ambientals de la importació de tomàquet des del Marroc.

El primer capítol de l’informe es centra en la problemàtica del tomàquet a Catalunya. El tomàquet representa el 20% de les hortalisses consumides i produïdes en tota la comunitat autònoma. Malgrat la importància en el consum, entre 2005 i 2012 se n’ha reduït la producció en un 40%, i s’han perdut més de 700 hectàrees de conreus de tomàquet. Aquesta disminució es relaciona amb la caiguda del preu i la dificultat que troben els agricultors en competir amb el tomàquet que arriba de l’exterior. La major part de les importacions catalanes de tomàquet té lloc durant la temporada alta del camp català, en un mercat ja saturat i amb preus baixos. No es competeix amb Almeria o el Marroc, com s’afirma habitualment. De fet, el tomàquet andalús i el marroquí són essencialment productes fora de temporada (d’hivern). Les principals importacions de tomàquet durant la temporada alta provenen d’Holanda, Bèlgica i França. El tomàquet holandès, en particular, arriba al mercat majorista que absorbeix la majoria d’hortalisses catalanes, Mercabarna, a un preu que no permet cap competència. La importació d’aquest tomàquet a l’estiu és una pràctica sistemàtica a Mercabarna. El segon capítol es dedica a aquest mercat majorista, partint de la consideració de les transformacions que han sofert les plataformes de distribució en el marc de l’actual sistema alimentari global. El tercer capítol consisteix en un estudi de cas sobre els impactes de la producció de tomàquet al principal país del Sud des d’on s’importa aquesta hortalissa: el Marroc.

Resumen_Ejecutivo_Castellano

Resum_Executiu_Catala

Resume_Executif_Francais

L’informe està disponible en format pdf al següent enllaç: Informe “La Ruta del Tomàquet”

Dades sobre l’estudi

Elaboració: Observatori del Deute en la Globalització (ODG)

Informe La Ruta del Tomàquet (pdf, 84 pàgines, català)

Autors/es: Mónica Vargas i Olivier Chantry

Revisió: Lucile Daumas, CADTM – ATTAC Marroc (Capítol III)

Traducció al català: Nahuel Martino González

Cartografía: Raül Sánchez

Disseny i infografía: Toni Sánchez Poy <flaperval@yahoo.es>

L’informe disposa també d’una expressió gràfica interactiva en forma de mapa on-line que es pot consultar a aquest enllaç

Mapa_Ruta_Tomate

 

Aquest informe ha estat elaborat en el marc del projecte “Promoció d’una nova cultura del consum urbà a Barcelona, cap a la Sobirania Alimentària”, iniciativa conjunta de GRAIN, l’Observatori del Deute en la Globalització (ODG) i la Revista Soberanía Alimentaria, Biodiversidad y Culturas, comptant amb el suport del programa “Barcelona Solidària” de l’Ajuntament de Barcelona.

Descarregar arxiu   

Contingut relacionat

Apropiar-se de la recuperació a través de l’hidrogen

MartaPerez

Reptes de transformar el model energètic

emma

Finançant Projectes Inútils: Els deutes del Projecte Castor

emma