ARA / Europa busca liti, el metall que fa funcionar els cotxes elèctrics

Les grans potències entren de ple en la cursa per obtenir el que molts anomenen el petroli del futur.

El cotxe tradicional circula lliurement per l’espai Schengen mentre veu pel retrovisor com s’acosta un nou competidor, en aparença ecològic: el vehicle elèctric. El liti que conté i que el fa funcionar representa el 35% del seu cost i el 70% de la bateria, i ha recorregut una cursa geopolítica de llarga distància: ve del sud global (probablement de Bolívia, l’Argentina o Xile) i ha passat per les millors fàbriques de la Xina, per acabar al Vell Continent, on la Unió Europea frisa per descarbonitzar el transport i complir amb el compromís global per la neutralitat climàtica el 2050.

El liti aspira a convertir-se en el petroli del futur. La seva demanda està disparada: superarà els 10 milions de tones al llarg de la dècada que tot just encetem, i això significa que s’haurà de multiplicar gairebé per 15 la producció actual (700.000 t). El Pacte Verd Europeu espera haver reduït l’any 2030 un 55% les emissions de gasos d’efecte hivernacle. Per aconseguir-ho, l’aposta de la UE passa per abastir-se d’aquest metall. Tanmateix, allà on s’identifica un nou jaciment de liti, la seva extracció topa amb la resistència dels moviments ecologistes.

Artícle periodístic: Javier de la Sotilla
Publicat a: ARA, 31 de gener 2021
Enllaç: https://www.ara.cat/internacional/europa-busca-liti-metall-funcionar-cotxes-electrics_1_3840931.html

Sobre les fuites de gas a Nord Stream 1 i 2: “Per què fer forats si tens la clau de pas? | Rac 1