Nous mega gaseoductes redundants segons les pròpies projeccions de la UE


Brussel·les, 12 juny de 2014.

Els plans de la UE per a la instal·lació de gasoductes i terminals de Gas Natural Liquat (LNG per les seves sigles en anglès) a Europa, fixats per la Comissió Europea l'octubre del 2013 a la llista de projectes prioritaris de l'energia, igual que en l'avantprojecte per a la seguretat energètica de maig, es discutiran demà durant el Consell de l'Energia (1) ja que es consideren un meta climàtica a llarg termini de la UE tot i que semblen injustificades segons la previsió de l'EC.

Els projectes per augmentar la importació de gas de la UE, inclosos als Projectes d'Interès Comú de la Comissió Europea (PCI per les seves sigles en anglès), sobrepassaran els cinc escenaris del Full de ruta de l'energia de 2050 de l'EC encara que es preveu la disminució de la importació de gas. A més, donaran suport a règims autoritaris que violen repetidament els drets humans i limiten l'espai per a l'expressió democràtica, d'acord amb l'anàlisi de la Plataforma NGO, Re: Common i la CEE Bankeatch Network que van publicar avui. (2)

La inclusió d'aquests projectes a les llistes dels PCI de la Unió Europea provocarà que rebin finançament prioritari dels fons públics a través del Banc Europeu d'Inversió, el Banc Europeu per a la Reconstrucció i el Desenvolupament, la Connecting Europe Facility i altres instruments com Europe 2020 Project Bonds.

Dels 248 projectes de la llista de la Comissió dels PCI, més de 100 són de transmissió de gas, emmagatzematge i LNG i almenys 15 estan destinats a augmentar la importació de gas. El major i més problemàtic és el Gasoducte transadriàtic (TAP, per les seves sigles en anglès) i el Gasoducte transanatolia (TANAP, per les seves sigles en anglès), part del corredor sud – o Megagaseoducte eurocaspi, com és conegut – destinats a transportar gas a Europa a través de la regió del mar Caspi tot travessant Turquia.

Segons els grups, si es construeixen els projectes de gas – inclosos el TAP i el TANAP – rebran un gran finançament i costaran molts drets humans i ambientals.
«Moltes de les infraestructures per importar gas de la Unió Europea estan en desús, i d'acord amb les previsions del Full de ruta de l'energia del 2050 de l'EC, hi ha infraestructures més que suficients per cobrir les importacions de les pròximes dècades, fins i tot tenint en compte el decaïment de Noruega», explica Kuba Gogolewski de la CEE Bankwatch Network.

«Per descomptat la idea és reduir la dependència de Rússia, i hi ha casos on la inversió pot ser justificada per distribuir millor el gas per Europa. Però construir nous megagaseoductes i noves terminals LNG a tan gran escala perpetua la dependència de la UE en la importació de fuel », afegeix Gogolewski.

«El megagaseoducte eurocaspi provocarà la dependència de la UE del gas de l'Azerbaidjan i Turkmenistan i farà augmentar el conflicte social en aquestes regions, tot potenciant els règims repressius de Aliyev i Berdimuhamedow, els quals s'estan embutxacant els guanys», comenta Emma Hughes de la Plataforma. «La diferència és poca si s'abandona la dependència de Rússia i es reemplaça per aquestes impredictibles dictadures».

Un altre problema és el finançament públic dels projectes de gas. Mentre es presenten com a projectes del sector privat, alguns d'ells estan encarats a beneficiar-se dels diners públics a través del Banc Europeu d'Inversió, el Banc Europeu per a la Reconstrucció i el Desenvolupament o altres instruments com el Europe 2020 Project Bonds.

«És gairebé impossible construir aquestes infraestructures a gran escala sense dependre dels diners públics, i d'una altra manera no ho podem pretendre», apunta Elena Gerebizza de Re: Common. «L'ús de nous mecanismes de finançament com el Project Bonds significa que les institucions públiques i fundacions només s'usen per afavorir els inversors privats que permeten que els ciutadans europeus assumeixin el risc. El que ho fa encara més escandalós és que les comunitats de dins i fora d'Europa estan totalment apartades de la presa de decisions sobre quines infraestructures i model energètic prefereixen».

Contactes
Kuba Gogolewski, CEE Bankwatch Network +48721440119
Elena Gerebizza, Re: Common +393406705319
Emma Hughes, Platform +447801140192

Notes
[1] El comunicat de l'EC sobre el Projecte de Seguretat Energètica d'Europa del 28/05/2014 estarà en l'agenda. El document estarà disponible a: http://ec.europa.eu/energy/doc/20140528_energy_security_communication.pdf

[2] L'anàlisi està disponible a: http://www.counter-balance.org/wp-content/uploads/2014/06/PCI-June2014-web.pdf

En aquest comunicat de premsa han participat les següents organitzacions:
CEE Bankwatch Network www.bankwatch.org
Platform http://platformlondon.org/
Re: Common http://www.recommon.org/
Urgewald http://urgewald.org/
Both ENDS http://www.bothends.org/
ODG: http://www.odg.cat/
Counter Balanç http://www.counter-balance.org

Contingut relacionat

Alfons Pérez / El Salto / “El Pacto Verde Europeo es eurocéntrico y no nos ofrece un futuro deseable”

emma

Opinión / ElDiario.es: ¿España Puede? Los fondos europeos de recuperación y resiliencia arrojan más sombras que luces

MartaPerez

Ràdio 4 | Sobre el Centre d’Empreses i Drets Humans

MartaPerez