La fal·lera pel vehicle elèctric: l’acollida d’Iljin a Mont-roig del Camp | Crític | Opinió

Passar d’un model basat en el cotxe de motor de combustió interna privat a un model basat en el cotxe elèctric privat serà una solució efímera i per a uns quants que ja tenen la vida solucionada

Fa alguns dies es rebia amb entusiasme la notícia que l’empresa sud-coreana Iljin obrirà a Mont-roig del Camp la seva primera factoria a Europa, amb la consegüent creació de 500 llocs de treball directes i una inversió inicial de 375 milions d’euros, que, en una segona fase –assegura la Generalitat–, s’ampliarà fins als 600 milions.

“Competitivitat, talent local, llocs de treball, inversió, reindustrialització i valor afegit” han estat les expressions més destacades pel conseller d’Empresa i Treball del Govern de la Generalitat, Roger Torrent, i també per la premsa. I és que, certament, d’entrada, aquestes paraules són rebudes alegrement. Però, si parem atenció a les tendències globals dels mercats, potser percebrem també alguna dissonància.

Què és Iljin i per què ha escollit Mont-roig del Camp?

El grup Iljin és un conglomerat sud-coreà que es dedica a la fabricació de tecnologies com panells de pantalles tàctils, cables d’alta tensió o il·luminació LED, entre d’altres. A la factoria de Mont-roig es fabricarà el que es coneix per elecfoil, una làmina de coure que porten les bateries de liti dels cotxes elèctrics i que també s’usa per als semiconductors.

Un clima i una temperatura idonis per a la producció d’aquest material, la possibilitat d’obtenir energia a partir d’instal·lacions fotovoltaiques, les facilitats per part de les administracions, les bones connexions amb vies de comunicació i amb el port i la situació geogràfica respecte a Europa –segona líder en la venda d’automòbils elèctrics després de la Xina– han fet de Mont-roig un bon candidat on establir la fàbrica d’Iljin.

Un altre factor que ha estimulat l’establiment d’Iljin a Mont-roig i que està animant empreses, institucions i diferents nivells de l’Administració pública a reunir-se i negociar és la posada en marxa dels fons de recuperació europeus Next Generation i, en el cas de l’Estat espanyol, a través del Pla de recuperació, transformació i resiliència “Espanya pot”, del qual CRÍTIC ja advertia alguns riscos.

En aquest sentit, Iljin forma part de Future: Fast Forward, un projecte liderat pel Grup Volkswagen i SEAT, SA, que aglomera 62 empreses, tant internacionals com nacionals, i que el 4 de maig de 2022 va ser presentat al PERTE per al desenvolupament del vehicle elèctric i connectat (PERTE VEC).

El PERTE VEC és un dels projectes estratègics per a la recuperació i transformació econòmica –que el Govern de l’Estat espanyol està emprenent en forma de grans col·laboracions publicoprivades– i que té la voluntat de “convertir Espanya en el hub europeu d’electromobilitat”.

Així, com afirma Torrent, Iljin, forma part de la cadena de valor del vehicle elèctric: “Hem estat una potència al sud d’Europa pel que fa a la producció de cotxes durant el segle XX i ho volem continuar essent durant el segle XXI. (…) Ens hem fixat la prioritat de reindustrialitzar el país”.

[Seguir llegint]

Autora: Bruna Cañada
Publicat: 14/06/2022
Imagen: Pixabay