MidCat: una canonada que no portarà gas cap a França

Es filtra un informe sobre MidCat que demostra que el gasoducte no respon a l'interès comú.

Nota de premsa,18 d'abril 2018

L'informe filtrat avui per alguns mitjans de comunicació, realitzat per la consultora Pöyry, és una anàlisi de cost benefici del tram STEP (la part del MidCat que travessa d'Espanya a França) i va ser encarregat per la Comissió Europea com un estudi independent davant les discrepàncies sorgides entre les diferents companyies de gas. La publicació de l'informe s'ha anat retardant, probablement per la resistència dels promotors del projecte. Ja existien rumors que l'informe no resultava molt favorable a la construcció del gasoducte. Encara que no ha estat oficialment publicat encara, la filtració de l'informe confirma aquests rumors.

El gasoducte ha estat fortament promogut pel Govern espanyol, per l'empresa espanyola Enagás i pel comissari europeu d'Acció pel Clima i Energia Miguel Arias Cañete. Tot i això ha rebut crítiques per part del regulador francès i de la companyia francesa GRTgaz (propietat de ENGIE). L'informe demostra que el gasoducte només seria econòmicament viable si es donés un conjunt de condicions que les persones expertes creuen absolutament improbables (com una situació de mercat molt ajustada del gas natural liquat provocada per una caiguda dràstica del subministrament de gas des d'Algèria). L'informe demostra que no hi haurà flux de gas des d'Espanya a França a través del gasoducte i que la construcció d'aquest no aportarà cap resiliència addicional al sistema gasista europeu en cap de les hipotètiques situacions d'estrès assajades en l'estudi.

El comissari Arias Cañete, el Govern espanyol i Enagás han defensat fins a la sacietat que Espanya, a través del MidCat, es convertiria en un garant de la seguretat energètica a la Unió Europea, atès que Espanya gràcies a les seus regasificadoras, contribuiria a diversificar les fonts de importació de gas a la regió i a independitzar a Europa del gas rus. Aquest estudi els desmenteix totalment. Si, com diu aquest document, no es preveuen fluxos des d'Espanya cap a França, o el comissari europeu, el Govern espanyol i Enagás estan molt mal assessorats o hi ha interessos que no s’estan revelant. És important recordar que aquest gasoducte ha rebut recentment el suport europeu en ser inclòs a la llista de Projectes d'Interès Comú (PIC). La condició de PIC li garanteix l'accés a finançament públic europeu i a uns tràmits agilitzats. Si les condicions per atorgar-li aquest estatut no es compleixen, hem de preguntar si hi ha altres projectes a la llista PIC en la mateixa situació i si la política energètica europea en general està responent a l'interès comú o a altres motivacions.

A la vista de les conclusions d'aquest informe, a França no li interessa el projecte i podria desvincular-se del mateix. Tenint en compte que dues terceres parts del cost del MidCat són per trams en territori francès, si el país veí es desvincula, qui pagarà aquestes obres? Repercutirà novament el cost en la ciutadania a través de la factura del gas, tal com està ja passant amb el magatzem Castor?

Una política energètica europea que es basi en l’ús dels combustibles fòssils ens continuarà allunyant del compliment dels objectius climàtics de París.

Artícle publicat a La Marea.


Més informació:

Samuel Martín-Sosa Rodríguez, responsable Internacional de Ecologistas en Acción, 686 961 486
Josep Nualart Corpas, investigador del Observatori del Deute en la Globalització, 617 113 462

Temàtiques: 

  • Energia